nl de
X

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Welke materialen worden in daktenten gebruikt? We beginnen met het tentdoek:

Om te beginnen RipStop, dit is geen tentdoek maar een bewerking welke tentdoek sterker maakt en beter bestand tegen scheuren. Bij dit weefproces worden kleine vierkantjes aangebracht in het doek. Deze stevigere draden zijn te zien als vierkantjes van maximaal 1x1 cm en voorkomen dat tentdoek verder scheurt.

Ripstop POLYESTER/KATOEN MENGSEL: ook wel technisch katoen genoemd.
Dit tentdoek materiaal wordt het meeste bij daktenten gebruikt. Polyester-katoen is een doeksoort waarin katoen en polyester met elkaar zijn vermengd. Dat geldt dan ook voor de eigenschappen. Het beste van 2 materialen, veelal is de verhouding 35 % katoen en 65 % polyester. Het materiaal is veel minder schimmelgevoelig als katoen en kan ook een dag of 2 nat opgeborgen worden, daarna wel goed drogen / luchten. Meestal wordt dit tentdoek stof voorzien van een PU coating om de waterdichtheid te vergroten. Dit doek is ook prima af te vegen met een handdoek, zonder dat er water doorlaatbare plekken ontstaan.
De soortelijke massa is verder bepalend voor de dikte. Dit varieert van ca. 240 gr/m2 tot soms wel 420 gr/m2, afhankelijk van de toepassing. Bij hardshell daktenten gebruikt men vaak het lichtere materiaal (240-260 gr/m2). Goede tentdoek daktenten worden meestal gemaakt van ca. 300 gr/m2 ripstop polyester katoen. 380 gr/m2 is een heel sterk en dik doek voor de meest extreme toepassingen en uitmuntend geschikt voor 4 seizoenen. Zwaarder is niet nodig.

KATOEN: wordt minder gebruikt.
Het is vrij zwaar, wel zeer goed ademend, maar ook erg schimmelgevoelig. Het kan niet nat opgeborgen worden. In typische heel droge, warme landen is dit wel goed te gebruiken. (Zuid Afrika - gedeelten van Australië) Het is eigenlijk minder geschikt voor daktenten in Europa die vaak in en uitgepakt moeten worden, en ook nog vaak in natte omstandigheden.

NYLON EN POLYAMIDE:
Heel licht synthetisch doek. Prima waterdicht als je er niet aankomt. Slecht UV bestendig. Veroorzaken veel condens en als de zon op je tent staat drijf je eruit.
Wordt soms toegepast bij daktenten in het onderste prijs segment. Eigenlijk ongeschikt voor daktenten. De levensduur is ook maar 12-15 weken.

CANVAS: Deze naam wordt vaak ten onrechte gebruikt.
Echt canvas wordt gemaakt van hennepvezel en werd vroeger als tentdoek gebruikt. (tegenwoordig om schilderijen op te maken)
Tegenwoordig wordt katoen ook wel eens canavas genoemd, en sommige daktent fabrikanten gebruiken de naam canvas voor hun polyester katoen. Dit is onterecht!

TENTDOEK GESCHEURD OF NAAD LEK? geen probleem:
Repareren kan prima met bijvoorbeeld TEAR AID A.
Met TEAR AID B repareer je PVC snel en gemakkelijk.
Als een naad lekt kun je deze behandelen met een nadendichter welke je met een kwastje aanbrengt.
Bovenstaande producten zijn te koop bij iedere goede campingzaak.

Het OVERDAK / TROPENDAK / FLYSHEET op een uitklap tentdoek daktent:
De flysheet (eigenlijk een TROPENDAK) wordt meestal gemaakt van een synthetisch doek van 420 denier. Lichter gaat snel fladderen en is niet erg sterk.
Velen denken dat dit een extra regendak is, maar dat is niet waar. Dit overdak zorgt voor een islolerende luchtlaag boven de daktent en hierdoor blijft het koeler in een daktent, ook al staat deze vol in de zon. Daarnaast houdt het natuurlijk je tentdoek schoner. 
TIP bij goed weer en een heldere sterren nacht: 
Haal het achterste overdak los van de metalen staanders, vouw het op onder het gedeelte welk aan het dak vast zit. Open het tentdoek van de achterste deur, rol dit op en hang het vast. Je hebt dan een prachtig zicht op de sterren.

De MATRAS HOES kan van katoen of kunststof materiaal gemaakt zijn. Katoen heeft het nadeel dat het (condens)vocht opneemt. Het wordt nat, klam en koud. Een kunststof matras hoes die vochtig is veeg je droog met een handdoek en klaar.

De MATRAS:
Je wilt natuurlijk niet doorliggen. 2 zaken zijn bepalend: De dikte van de matras in combinatie van de gebruikte dichtheid van het schuim. De meeste tentdoek klap daktenten hebben een matras van 5-6 cm. dik. Bij een juiste dichtheid van het schuim hoeft deze zeker niet dikker te zijn. (De meeste Therm-a-Rest matrassen zijn maar de helft dik) Standaard wordt vaak HD30 gebruikt, veel te zacht, dit veroorzaakt al snel doorliggen op de bodemplaat. Een goede matras is gemaakt van HD38 materiaal. Als je dit te hard vindt kun je er eventueel een topper van 2-3 cm zacht materiaal opleggen). 
Tevens is een harde, doch flexibele (zwarte) ca. 15 mm dikke anti condens onder matras aan te bevelen. Deze heeft vele voordelen: eventuele condens (door te weinig luchten) komt op de bodemplaat terecht en raakt de matras niet. Er ontstaat een isolerende luchtlaag onder de matras. Door de flexibiliteit lig je nog beter op je matras.

De daktent HOES, ook wel COVER genoemd, en de (uitritsbare) ONDERTENT VLOER: 
Meestal gemaakt van oersterk PVC doek, welk ook gebruikt wordt voor vrachtwagen zeilen.

De ONDERTENT:
Vaak gemaakt van een goedkoop kunststof doek, hierdoor vaak kleurverschil.
Beter is een ondertent te kopen van hetzelfde materiaal als de daktent zelf. Daar kunnen dan ook eventueel mensen in slapen, en je hebt dezelfde kleur als de daktent zelf.

De BODEM van een tentdoek daktent:
Vroeger gebruikte men vaak hout (sommigen doen dat nu nog). Nadelen:zwaar, kan op den duur gaan rotten door vocht inwerking. Optrekkende koude.
Tegenwoordig gebruiken de meeste fabrikanten een gelast alumium framewerk met dwars verstevigingen. Daartussen onbrandbaar polystyreen ( ca. 25 mm dik) voor een goede isolatie. Boven en onderzijde zijn afgedekt met dunwandig aluminium of soms zelf aluminium tranenplaat (op de laatste ontstaan geen deuken, puur optisch!) In de verstevigingen zijn gaten aangebracht waar de bevestigingsbouten van de aluminium montageprofielen vast komen te zitten.

Materialen bij een Hardshell of andere klaptent met een vaste matras:
De onderzijde kan opgebouwd zijn uit stalen of aluminium profielen die aan de dakdragers gemonteerd worden. Daarop ligt de matras.
Of een kunststoffen bodem met daarop de matras en eronder de montageprofielen.
Voor de eventuele bodem en kap worden doorgaans 2 materialen gebruikt.
ABS of Polyester. Tegenwoordig gebruikt met vaak ABS. 
Voordelen van ABS (een moderne kunststof weke diepvorm getrokken wordt):
relatief dun (3-5 mm), licht van gewicht, sterk en zeer slagvast, verouderings bestendig,door en door geleurd, UV bestendig, geen hinderlijke geuren.
Vroeger gebruikte men vaak Polyester. Dit moet met matten, vulmateriaal en verharder in lagen opgebouwd worden. Daarna geschuurd en bijgewerkt en in kleur gespoten worden. Het is zwaarder als ABS, duurder om te maken, veroudert onder invloed van UV licht.

RITSEN:
De kwaliteit van de ritsen is zeer belangrijk.
Een kapotte rits vervangen is meestal veel duurder als meteen bij aanschaf opletten dat de daktent fabrikant ritsen van een gerenommeerd merk gebruikt, vaak YKK ritsen, zeker voor de vaak te openen ramen en deuren. Een belangrijke rits is ook de rits van de hoes bij een tentdoek klap daktent. De hoeken zijn zeer kwetsbaar. Sommige fabrikanten (bijvoorbeeld Koala Creek) passen daar een speciale constructie toe om te zorgen dat de rits goed om de hoeken gaat en er geen tandjes kunnen uitbreken. (bij een juist gebruik)

Belangrijk bij de keuze van je daktent:
Kijk goed welke specificaties een fabrikant voor zijn daktenten opgeeft voor alle gebruikte materialen.
Een goede fabrikant zal zoveel mogelijk technisch belangrijke gegevens opgeven. Indien er weinig technische info staat, dan is dat waarschijnlijk omdat er minder goed materiaal gebruikt wordt, daardoor dus ook waarschijnlijk goedkoper als een fabrikant die hoogwaardige materialen gebruikt en benoemd.

Bedenk: Goedkoop is duurkoop. Het verschil zit in de details.
  Lian Verlinden     27-09-2018 19:38     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Kefpro voldoet aan de AVG wetgeving d.d 25 Mei 2018 en gebruikt alleen veilige cookies om bezoekers aantallen te meten.